Win de autobiografie van Irvin D. Yalom

Dicht bij het einde, terug naar het begin

De eerste drie aanmeldingen ontvangen het boek gratis. Mail: redactie@balansdigitaal.nl

Je ontwikkelen vanuit onvermogen

Zoals in het gehele oeuvre van de wereldberoemde psychiater Irvin Yalom, bevat zijn onlangs verschenen autobiografie Dicht bij het einde, terug naar het begin diverse verhaallijnen, die dan weer parallel dan weer vermengd verlopen. Zo lezen we in chronologische volgorde: een overzicht van Yaloms levensfasen (hij groeide op als kruidenierszoon in een Joods Russisch gezin dat na WOI naar de VS emigreerde); de cruciale keuzes die hij daarbinnen maakte (hij studeerde geneeskunde, koos voor de psychiatrie en huwde Marilyn Koenick). En in de beschrijving ervan toont zich, geheel organisch, zijn innerlijke groei.

Hij introduceert als psychiater in de VS het fenomeen groepstherapie alsook, geïnspireerd door de filosofie (m.n. Nietsche, Schopenhauer, Spinoza en stoïcijn Marcus Aurelius), de existentiële therapie. Zijn visie op de relatie patiënt-therapeut is die van een ’diep authentiek contact tussen twee mensen’. Yalom stelt zich daarbinnen naar eigen zeggen ‘actief, kwetsbaar en openhartig’ op.

Staat op de achterflap van het boek: heb geen spijt van de dingen die je niet hebt gedaan, Yalom blikt zelf wel degelijk terug met berouw. Leidend in het leven van de auteur van bestsellers als ‘Nietsches tranen’ en ‘In therapie’ is onder meer de nooit vervolmaakte relatie met zijn moeder.

Existentiële thema’s als angst voor de dood, het verlies van geliefden, het omgaan met onmetelijk verdriet, eigen verantwoordelijkheid dragen voor de keuzes die je maakt, Yalom laat zijn worstelingen ermee zien en toont daarin een openhartigheid die de lezer sterkt. Met ‘Ik ben een mens en niets menselijks is mij vreemd’ wordt de Romeinse toneelschrijver Terentius op pag. 283 van de Nederlandse vertaling van de oorspronkelijk Amerikaanse autobiografie Becoming myself aangehaald. Yalom toont zichzelf, en met hem veel van zijn patiënten, als voorbeeld hiervan, op welhaast elke pagina. En dat is de grote kracht van het boek: het kan de lezer milder stemmen over de eigen onvermogens, om zich van daaruit juist verder te ontwikkelen. Een gemiste kans dat de Nederlandse boektitel én -cover de lading slapjes dekken van die van de Amerikaanse versie.

Beatrice Keunen, hoofdredacteur Balans Magazine

 

Word lid balk