Cursus dyslexie en dyscalculie vroegtijdig signaleren in het basisonderwijs op 11 maart 2019

Op 11 maart vond de cursus Dyslexie en Dyscalculie vroegtijdig signaleren en begeleiden in het basisonderwijs plaats.

In deze cursus stond het overbrengen van kennis, (wetenschappelijke) achtergronden en vaardigheden met betrekking tot de lees/spelling- en rekenontwikkeling van basisschoolleerlingen en het belang van samenwerking met ouders centraal.

De cursus werd op initiatief van oudervereniging Balans gegeven door twee ervaren specialisten.

In het ochtend gedeelte kwam de lees/spelling ontwikkeling van normale kinderen aan bod, alsook de ontwikkeling zoals die verloop bij kinderen met dyslexie en werd aandacht besteed aan de Protocollen Leesproblemen en dyslexie.

Terry van de Beek

Terry van de Beek nam de cursisten in de ochtend mee in de wereld van de dyslexie. Zij is eigenaar van Dyadon met een ruime ervaring in het trainen en adviseren op het gebied van goed taal- en leesonderwijs en dyslexie. Alle materialen die Dyadon ontwikkelt en uitgeeft zijn gericht op de professionalisering van leerkrachten met betrekking tot de begeleiding van leerlingen met leesproblemen en  dyslexie.

In de middag lag de focus op de rekenontwikkeling en leerden de deelnemers het ERWD-Protocol in de praktijk toepassen met behulp van het handelings- en drieslagmodel. Dit gedeelte werd door Frida Meints begeleid.

Frida Meints

Frida Meints is directeur van een basisschool en heeft een eigen weblog over rekenspelletjes. Wekelijks worden er nieuwe rekenspellen voor kinderen in de leeftijd van 4 -12 jaar toegevoegd. 

Nieuwsgierig geworden?

Op 22 maart volgt de cursus Dyslexie en Dyscalculie vroegtijdig signaleren en begeleiden in het voortgezet onderwijs. Ook weer onder de bezielende leiding van Terry van de Beek en Frida Meints.

Lees meer

Kennispagina’s over dyslexie

Kennispagina’s over dyscalculie

Word lid balk