Samenstelling revalidatieteam

In een revalidatieteam kunnen de volgende mensen werken:

  • kinderrevalidatiearts;
  • fysiotherapeut;
  • ergotherapeut;
  • logopedist;
  • maatschappelijk werkende;
  • psycholoog of orthopedagoog;
  • sportagoog.

Kinderrevalidatiearts: de kinderrevalidatiearts voert een intakegesprek met kind en ouders, onderzoekt het kind (ook om een eventuele andere oorzaak van de motorische onhandigheid uit te sluiten) en kan de diagnose DCD stellen, na afname van de Movement-ABC-2 en de observatie door het team. De kinderrevalidatiearts coördineert de verschillende behandelingen en geeft uitleg en adviezen aan kind en ouders.

Kinderfysiotherapeut: de kinderfysiotherapeut observeert de ontwikkeling van de grove motoriek van het kind en kan vaardigheden als rennen, klimmen, springen, fietsen of gooien en vangen van een bal met het kind oefenen. Dit gebeurt op een speelse manier, om ook het plezier in bewegen te stimuleren en het zelfvertrouwen te vergroten.

Ergotherapeut: Kinderergotherapie is erop gericht de zelfstandigheid van het kind te vergroten in alledaagse vaardigheden, zoals eten met bestek, aankleden, schrijven of knutselen. Het kind krijgt tips, die ook thuis en op school toegepast kunnen worden.

Logopedist: de logopedist kan ingeschakeld worden als een kind moeite heeft met kauwen en slikken, tandenpoetsen, overgevoelig is in de mond of moeite heeft met het vertellen van een logisch verhaal.

Maatschappelijk werkende: de maatschappelijk werkende kan ouders ondersteunen en begeleiden bij het omgaan met de problemen die het kind in het dagelijks leven tegen komt en de extra begeleiding die een kind met DCD in het dagelijks leven nodig heeft.

Psycholoog of orthopedagoog: de psycholoog of orthopedagoog kan een kind onderzoeken om de sterke en zwakke kanten helder te krijgen. Ook bieden zij hulp aan een kind als er sprake is van een laag zelfbeeld of aan ouders bij het omgaan met gedragsproblemen.

Sportagoog: de sportagoog kan met een kind zoeken naar een geschikte sport en met kleine groepen kinderen in spelvorm werken aan de motorische ontwikkeling en het plezier in bewegen.