Kwaliteit en richtlijnen

In Nederland zijn verschillende ontwikkelingen gaande om meer bekendheid te geven aan DCD en om de hulp aan kinderen met DCD te verbeteren.

Nederlandse richtlijn voor Diagnostiek en behandeling van kinderen met DCD

Op initiatief van de Nederlandse Vereniging van Revalidatieartsen (VRA) is in februari 2017 gestart met de ontwikkeling van de Nederlandse richtlijn Developmental Coordination Disorder (DCD). De richtlijnontwikkeling wordt gefinancierd vanuit de Stichting Kwaliteitsgelden Medisch Specialisten (SKMS).

Het doel van de richtlijn is te komen tot een Nederlandse richtlijn waarin diagnostiek en behandeling van kinderen met DCD nader wordt uitgewerkt. De Nederlandse richtlijn zal bestaan uit een vertaling van de herziene versie van de Europese aanbevelingen (EACD Recommendations) die wordt aangevuld en aangepast aan de Nederlandse situatie.

Ook worden hoofdstukken met aanbevelingen rond ketenzorg en ouderparticipatie toegevoegd. De richtlijncommissie werkt onder voorzitterschap van dhr. S. Severijnen, revalidatiearts. Vereniging Balans is ook in de werkgroep vertegenwoordigd. De looptijd van het project is circa twee jaar.

KNGF Evidence Statement Motorische schrijfproblemen bij kinderen

Er is een Evidence Statement ontwikkeld, dat betrekking heeft op kinderen met schrijfproblemen uit groep 3 t/m 8 van het basisonderwijs. Deze is ontwikkeld door een Specialistenvereniging van het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie (KNGF). Op basis van literatuuronderzoek en ervaring in de praktijk worden aanbevelingen gedaan voor het onderzoeken en vaststellen van schrijfproblemen. Ook worden adviezen gegeven voor de behandeling van kinderen met schrijfproblemen. Het Evidence Statement Motorische schrijfproblemen bij kinderen kan worden gebruikt door kinderfysiotherapeuten, oefentherapeuten en ergotherapeuten.

Het KNGF Evidence Statement is ook samengevat op een kaart (stroomdiagram).

DCD-netwerk Nederland

In Nederland is in 2006 een landelijk DCD-netwerk opgezet, waarin professionals uit de kinderrevalidatie, vertegenwoordigers van zorgverleners in de eerste lijn en onderzoekers samenwerken. Zij zetten zich in om nieuwe ontwikkelingen in de diagnostiek en behandeling van kinderen met DCD in Nederland in te voeren. De zorg voor het kind staat centraal en hierbij wordt groot belang gehecht aan ouderparticipatie, ketenzorg en het vergroten van de bekendheid van DCD bij zorgverleners.

Het DCD Netwerk Nederland is nauw betrokken bij de ontwikkeling van de “Nederlandse richtlijn voor diagnostiek en behandeling van kinderen met DCD”, die in opdracht van de VRA (Vereniging van Revalidatieartsen) wordt gemaakt.

Logo DCD Netwerk Nederland

Regionale netwerken

Sinds 2013 bestaat er binnen de regio Zuid-Holland-noord intensieve samenwerking tussen eerstelijnspraktijken en de medisch specialistische revalidatie op het gebied van DCD bij kinderen. De samenwerking en de gemaakte afspraken zijn vastgelegd in het document ‘DCD werkafspraken’. Zodat kinderen met DCD in deze regio ervan op aankunnen dat zij altijd de juiste behandeling op het juiste moment krijgen. Ook in andere regio’s in Nederland bestaan samenwerkingsverbanden rond DCD. In de komende tijd zullen deze worden toegevoegd op deze website.

Onderzoek naar de ervaringen van ouders  

Vanuit de Radboud Universiteit Nijmegen is onderzoek gedaan naar de ervaringen van ouders/verzorgers rondom het diagnostisch proces naar de diagnose DCD. Voor het invullen van de vragenlijst zijn ouders o.a. via de website van Balans geworven. In september 2017 is een rapport uitgekomen, waarin verschillende aanbevelingen worden gedaan. Het lijkt nodig dat er meer kennis komt over DCD bij zowel hulpverleners als bij leerkrachten op scholen, zodat ouders sneller kunnen worden verwezen als er motorische problemen zijn bij hun kind. Ook blijkt uit het onderzoek dat ouders het prettig vinden om één aanspreekpunt te hebben en goede informatie te krijgen over de diagnose DCD, de gevolgen voor de toekomst en over de stappen die gezet gaan worden rond diagnostiek en behandeling.

Onderzoek naar bekendheid met en kennis van DCD bij ouders, zorgverleners en onderwijsprofessionals

Vanuit de Rijksuniversiteit Groningen is d.m.v. een vragenlijst onder ouders, leerkrachten, jeugdartsen, huisartsen, kinderartsen, fysiotherapeuten, ergotherapeuten, gymleerkrachten, orthopedagogen en psychologen gevraagd naar hun bekendheid met en kennis van DCD. Op basis van dit onderzoek is in juli 2017 een rapport geschreven. Eén van de uitkomsten is dat het belangrijk is om de kennis over DCD te verhogen onder ouders, leerkrachten en (zorg)professionals. De voorkeur gaat daarbij uit naar een website met informatie over DCD, een themabijeenkomst of conferentie of een bijscholing.

Onderzoeksgroep ‘Beweging in Zicht’

De missie van de onderzoeksgroep ‘Beweging in Zicht’ van de Radboud Universiteit in Nijmegen is het vergroten van kennis over lichamelijke en visuele beperkingen in relatie tot leren en gedrag en de mechanismen die hierbij een rol spelen. Er wordt onderzoek gedaan en er wordt gekeken naar (mogelijke) toepassingen in de praktijk.

Er lopen op dit moment verschillende projecten over DCD. Deze projecten richten zich op

  • de mogelijke mechanismen van de motorische beperkingen (bijvoorbeeld ten aanzien van motorische planning),
  • manieren om de bewegingscoördinatie, en -planning te trainen (bijvoorbeeld door motorische inbeelding en observationeel leren),
  • het bevorderen van participatie (bijvoorbeeld door sportactiviteiten),
  • ondersteuning van ouders/professionals in het diagnostisch proces.

Project Meedoen met sport 

Dit project is gestart in 2013 en richt zich op kinderen met Cerebrale Parese (CP) en DCD. Het doel is om de sportparticipatie van kinderen met motorische ontwikkelingsbeperkingen te vergroten. Jongeren met deze beperkingen doen minder mee aan sport en participeren minder in de samenleving dan leeftijdsgenoten.

Kennisgroep Speciaal

Kennisgroep Speciaal is een samenwerkingsverband van organisaties voor speciaal (Mytyl)onderwijs gericht op het delen en ontwikkelen van kwalitatief hoogstaande kennis en expertise die duurzaam en toekomstgericht is.

De expertise van deze organisaties wil men met elkaar delen en verbeteren in het belang van leerlingen die speciale onderwijszorg nodig hebben.

De kennis over verschillende onderwerpen, zoals ziektebeelden binnen deze scholen, is heel breed. Daarom heeft men verschillende kenniskaarten vervaardigd, waaronder ook een over DCD.