Dyslexie en Dyscalculie vroegtijdig signaleren en begeleiden in het voortgezetonderwijs – 22 maart

  • 22 maart
  • 10:00 - 16:00 uur
  • Weltevreden 4a, De Bilt
22 mrt
afbeelding VO voucher
fotograaf Anne van de Beek van A-typist

Ieder mens komt voortdurend situaties tegen waarbij getallen, rekenvaardigheden en lees- en spellingvaardigheden een rol spelen.

Vaak staan wij daar niet eens bij stil, omdat deze zo gewoon en alledaags zijn en het denkwerk automatisch gaat. Tenminste, als je voldoende gecijferd en geletterd bent.

Als je dyscalculie hebt of moeite met rekenen of dyslexie hebt en moeite hebt met lezen en/of spellen loop je dus voortdurend aan tegen dit niet kunnen.

Bij jongeren met rekenproblemen/dyscalculie of met lees- en spellingproblemen/dyslexie verliep de taal- en rekenontwikkeling langzamer dan bij de meeste kinderen, terwijl andere vakken veel minder problemen opleverden. Het lezen, spellen en rekenen kost nog steeds veel tijd en ze maken veel fouten. Uiteindelijk gaan ze taal- of rekensituaties uit de weg. Dit hindert hen ook in hun schoolontwikkeling. Niet alle opleidingen zijn dan toegankelijk.

Als jongeren met taal- of rekenproblemen zijn zij vaak minder gemotiveerd om te leren en hebben zij een grotere kans op het ontwikkelen van een negatief zelfbeeld of faalangst. In de cursus wordt ook aandacht besteed aan deze bijkomende problemen.

Voor wie?

Deze cursus is bedoeld voor docenten, mentoren en zorg coördinatoren. De cursus is inclusief lunch en materialen.

De cursusdag is gericht op het overbrengen van kennis, (wetenschappelijke) achtergronden en vaardigheden met betrekking tot de lees-/spellingontwikkeling en rekenontwikkeling van jongeren en het belang van samenwerking met ouders.

Met deze kennis en vaardigheden zijn docenten en zorgcoördinatoren in staat om jongeren met lees- en spellingproblemen/dyslexie of rekenproblemen/dyscalculie te signaleren, te begrijpen en te begeleiden. Docenten hebben een beeld bij de aanpak van de hulp.

Na afloop van de cursus ontvangt elke cursist het Protocol Leesproblemen en Dyslexie, het Protocol Ernstige Reken- en Wiskundeproblemen en Dyscalculie (ERWD) en een hand-out.

Kosten

Dit is een uniek aanbod van oudervereniging Balans. Voor leden is de prijs 10 euro (incl. materiaal en lunch) (11,43 euro incl. servicekosten) voor niet-leden is de prijs 30 euro (incl. materiaal en lunch) (32 euro incl. servicekosten).

Na afloop van de cursus

  • heeft de cursist kennis van de theoretische achtergronden van rekenproblemen/dyscalculie en van taalproblemen/dyslexie
  • weet de cursist hoe de taal- en rekenontwikkeling bij kinderen van 0 t/m 14 verloopt
  • kan de cursist dyscalculie/rekenproblemen of dyslexie/taalproblemen signaleren
  • weet de cursist hoe de diagnostiek van dyscalculie en dyslexie verloopt
  • is de cursist op de hoogte van effectieve manieren om kennis op te bouwen bij jongeren met problemen met taal of rekenen
  • kan de cursist een handelingsgericht intakegesprek voeren jongeren met taal- of rekenproblemen
  • weet de cursist wat het belang is van het samenwerken met ouders

KLIK HIER VOOR AANMELDING

Cursusleiding

Frida Meints (rekenspecialist)
Terry van de Beek (taalspecialist)
Medewerker oudervereniging Balans