Werkgeheugen en leren

Op school worden problemen met het werkgeheugen vaak niet opgemerkt. Ook worden ze soms gezien als gebrek aan concentratie of motivatie.

Kinderen met een zwak werkgeheugen beginnen vaak wel goed aan een taak, maar vergeten daarna belangrijke informatie om de taak goed af te maken. In vergelijking met leeftijdsgenoten zonder leerproblemen gebruiken kinderen met leerproblemen veel minder inprentingsstrategieën. Zelfs het herhalen gebruiken zij veel minder.

 

Invloed begeleiders

Wanneer deze kinderen tijdens hun taak geen steun ontvangen, raken ze afgeleid of gaan ze dagdromen. Uit onderzoek blijkt dat begeleiders veel invloed kunnen uitoefenen op het werkgeheugen van kinderen. Ze kunnen inprentingsstrategieën aanreiken en inoefenen. Hierdoor leren kinderen de capaciteit van hun werkgeheugen beter te benutten. Ook leren zij aan om informatie zo te bewerken dat die gemakkelijker overgaat naar het langetermijngeheugen. Dit helpt kinderen om informatie op een later tijdstip weer op te roepen.