Scholiere met dyslexie wint KNAW Onderwijsprijs

Nadine Duursma (18) kreeg op haar middelbare school alle hulp die ze nodig had in verband met haar dyslexie. Nu is ze de winnaar van de KNAW Onderwijsprijs in de categorie Natuur en Techniek. Duursma ontwierp een kunstoog dat beelden naar de hersenen stuurt.

Op de eindlijst van Nadine Duursma prijken opvallend hoge cijfers, waaronder drie tienen de voor vakken wiskunde B, rekenen en informatica. Maar ook twee zessen, voor Nederlands en Engels. ‘En daar ben ik echt héél erg blij mee’, zegt ze. ‘Want dit zijn de vakken waar ik veel moeite mee heb.’ Duursma is net geslaagd voor het Atheneum College Hageveld in Heemstede. En zij won zij de KNAW Onderwijsprijs in de categorie Natuur en Techniek met haar profielwerkstuk waarin zij een kunstoog ontwierp waarmee iemand dankzij electrische pulsen daadwerkelijk beelden kan waarnemen, geïnspireerd op het cochleair implantaat voor mensen die doof- of slechthorend zijn.

Indirect is haar uitvinding te danken aan haar dyslexie. ‘Vanwege mijn dyslexie mocht ik alle moderne vreemde talen laten vallen, op Engels na’, zegt Duursma. ‘Dat heeft mij heel veel stress en tijd bespaard waardoor ik tijd overhield voor het extra vak informatica. Zo kwam ik in contact met docente informatica Els van Tol die, in tegenstelling tot andere docenten, meteen vertrouwen had in mijn onderzoek en mij veel vrijheid en zelfstandigheid gaf.’

Pas op de middelbare school ontdekte Duursma dat zij dyslectisch is. ‘In de brugklas vond er een dyslectie-screening plaats en zo kwam het aan het licht.’ In de tweede klas mocht zij, één jaar eerder dan de andere leerlingen, Spaans laten vallen. En na de derde klas alle talen, behalve Nederlands en Engels. ‘Engels is echt mijn probleemvak’, zegt Duursma. ’Teksten moet ik drie keer lezen voordat de betekenis tot mij doordringt. Heel lastig vind ik woorden die je bijna op dezelfde manier uitspreekt maar heel anders schrijft, zoals there en their of they en the. Ik ben vooral dyslectisch op gehoor.’

Van het College Hageveld kreeg zij altijd alle ondersteuning die zij in verband met haar dyslexie nodig had, zegt Duursma. ‘Tijdens toetsen kreeg ik bijvoorbeeld altijd tien minuten extra en ik kon de speciale dyslexie-versies doen tijdens de eindexamens. Dat was heel fijn.’

School bood ook toetsen aan met vergroot lettertype en voorleesprogramma’s op de computer. ‘Daar heb ik geen gebruik van gemaakt omdat het mij zonder ook lukte. Maar ik vond het wel fijn om te weten dat deze hulpmiddelen er waren mocht ik ze tóch nodig hebben.’

Duursma gaat lucht- en ruimtevaarttechniek studeren in Delft.

Door onze redacteur Julie Wevers