print logo

Boekbesprekingen

Op deze pagina vindt u besprekingen van boeken die misschien interessant voor u zijn. Sommige boekbesprekingen hebben ook in Balans Magazine gestaan, andere zijn speciaal voor de website gschreven.

Ook een boek gelezen? Laat het ons weten en mail de redactie.

Een verborgen epidemie

Ontwrichte kinderenAls pleegouder ben ik blij verrast over het verschijnen vanOntwrichte kinderen in het onderwijs, een verborgen epidemie. Een boek over het gedrag van kinderen met hechtingsproblemen en getraumatiseerde kinderen. Dit zou iedere leerkracht moeten lezen. Vooral omdat je op het gedrag van deze kinderen anders moet reageren dan je intuïtief zou willen.

Het is een boek met voorbeelden over kindermishandeling die bijna te gruwelijk zijn om te lezen. Maar ook een boek dat de reacties van kinderen  verduidelijkt en veel praktische tips geeft. Het is ook goed onderbouwd met onderzoek, en verwijzingen naar literatuur en websites. Het bevat beschrijvingen van gedrag dat vergelijkbaar is met ADHD, maar door een andere oorzaak een hele andere aanpak nodig heeft.

Het boek geeft risicofactoren aan voor het ontstaan van dit gedrag. Denk aan asielzoekers kinderen, 'vechtscheidingskinderen' en kinderen die verwaarloosd zijn. De auteurs beseffen hoeveel energie deze kinderen van hun leerkrachten vragen. Het is dus heel belangrijk je eigen grenzen in de gaten te houden.

Uitgeverij Pica, € 18,95

Pesten op school, achtergronden en interventies

Pesten is een ernstig probleem voor slachtoffers, daders en andere betrokkenen. Om pesten goed te kunnen aanpakken, moet antwoord worden gegeven op de volgende vragen: wat verstaan we precies onder pesten, hoe kun je het meten, welke verklaringen zijn er voor en welke factoren - op het niveau van het kind, de groep, het gezin en de school - dragen er aan bij?

De benadering van pesten als groepsproces krijgt in dit boek veel aandacht. In het eerste deel van dit boek wordt een brede inleiding gegeven op het onderwerp 'pesten op school'. Het tweede deel van het boek concentreert zich op interventieprogramma's bedoeld om pesten terug te dringen of te voorkomen. Het boek biedt ook een overzicht van Nederlandstalige interventieprogramma's die zijn onderzocht op effectiviteit tegen pesten en gepest worden, of tegen gedrag dat verband houdt met pesten. De bijdragen in deze bundel zijn geschreven door deskundigen op het gebied van onderzoek naar pesten en interventies tegen pesten.

Door Frits Goossens, Marjolijn Vermande en Matty van der Meulen

Boom/Lemma Uitgevers € 29,50 (digitaal boek € 21,50)

Lodewijk lieve beestjeAnders dan je denkt

Soms is het anders dan je denkt. Dat ervaart Lodewijk het lieveheersbeestje in het boek Lodewijk, het lieve beestje, een mooi geïllustreerd kinderboek om voor te lezen, of om je kind van een jaar of 7, 8 zelf te laten lezen.

Uitgeverij Edu actief, € 22,-

Kinderen in de hoofdrol

Gewoon maar dan andersGewoon maar dan anders is een boekje van Kees Opmeer en dochter Marieke (fotografie). Het gaat over speciale leerlingen op een gewone school die bijvoorbeeld ADHD hebben of autisme. Kinderen spelen de hoofdrol: Jasper, Dana, Rick en al die anderen. Die moeilijk contact maken, druk zijn in hun hoofd, zich eenzaam voelen. Ze reageren in elk geval op een manier die niet doorsnee is. Praktijkverhalen worden afgewisseld met interviews met begeleiders. Niet alleen de beperkingen, ook de bijzondere kwaliteiten van deze leerlingen komen aan bod. Heel toegankelijk geschreven boekje.

Uitgeverij SWP, € 14,90

Asperger voor leerkrachten

Omdat ze zelf als leerkracht stapels boeken moest doorworstelen toen ze meer wilde weten over het Aspergersyndroom, maakte Clare Lawrence een klein, handzaam boekje voor leerkrachten, samen met Matt Winter: Omgaan met Asperger in de klasZo weet je in een handomdraai wat de stoornis inhoudt, wat de strategieën zijn voor in de klas en voor het individuele kind, hoe je een kind met Asperger kan helpen met leren, waar je vooral op moet letten, noem maar op. Herkenbare zaken voor de leerkracht. Die vervolgens ook handvatten en tips krijgt voor zowel jongere als wat oudere kinderen. Een bondig en helder geschreven boekje waarmee iedere leerkracht in basis- en voortgezet onderwijs uit de voeten kan!

Uitgeverij SWP, € 12,50

Een veelkleurig verhaalProbleemgedrag in het onderwijs

Hoe voorkom je probleemgedrag in het onderwijs en, als het er toch is, hoe pak je het aan? Met theoretische inzichten en praktische handvatten neergeschreven in Een veelkleurig verhaal, voor onder andere leerkrachten en hulpverleners. Een helder en gedegen boek.

Uitgeverij Acco, € 22

Geplaatst op: 18-12-2012
Laatste wijziging: 27-01-2014